Efficiënt Frans leren, het kán

09 / 11

Efficiënt Frans leren, het kán

 

Een nieuwe taal leren is niet gemakkelijk, zeker niet wanneer ze niet rondom je gesproken wordt en ze opgelegd wordt van hogerhand.

Frans heeft het dus alles tegen om door te dringen tot de jonge hoofdjes op de schoolbanken. Desalniettemin is het een taal die leerlingen (en volwassenen) nodig hebben in hun toekomstige job. Laten we het zo zeggen: een goede kennis van het Frans is vaak doorslaggevend om aangenomen te worden of niet.

Het is duidelijk dat intrinsieke motivatie een sleutelwoord is in het aanleren van een taal.

Hier kunnen we het voorbeeld van Gabriel Wyner aanhalen. Deze man wiens taalmethode hypet in de VS leerde in no time Frans, Italiaans, Russisch en is nu volop bezig met Japans.

Zijn motivatie? Als operazanger een goed accent hebben, begrijpen wat hij zong en vooral nadien niet meer alles vergeten!

 

Taal leren, hoe werkt dat?

 

Kijk naar een kind dat leert praten: Het hoort aanvankelijk heel veel mensen rondom zich praten. Het pikt daar de juiste klanken uit en oefent die. Daarna leert het woordjes door veel te herhalen en er betekenis aan te geven. Bijvoorbeeld: een banaan is geel, zacht, lekker en mama lacht als ze hem aanreikt. Ze zegt ‘banaan’. Na een tijdje herhaalt het kind dit woord en zal het het nooit meer vergeten.

In een volgende fase, leert het kind werkwoorden kennen: slapen, eten, lopen, gaan.. Het zal proberen zinnen te maken met de geleerde woordjes waarin het werkwoord centraal staat. Aanvankelijk brabbelt het wat, gebruikt enkel infinitieven,… Mama is enthousiast en verbetert continu, ze reikt ook nieuwe werkwoorden aan.

Tenslotte leert het kind hoe zinnen grammaticaal in elkaar zitten en op vijfjarige leeftijd spreekt het nagenoeg volledig correct. Meer zelfs, het kan elke volwassene die de taal net leert, verbeteren.

 

Taal leren in je hersenen, het technische proces

 

Mensen hebben een ‘taalmachine’ in hun systeem, die vrijwel elke taal efficiënt kan leren, als… je ze op de juiste manier voedt en bovenstaand proces – zei het versneld– respecteert.

Je begint met veel in contact te komen met de taal die je wilt leren door muziek, films, native speakers… en het nabootsen van de klanken en intonatie van de taal.

 

Daarna is het kwestie van zo veel mogelijk woorden efficiënt en met emoties te leren.  Hoe doe je dat? Niet door te vertalen, maar door een geschikt beeld te vinden bij elk woord. Ook hier doen we een beroep op Wyner. Liefst zoekt ‘de leerling’ op ‘Google afbeeldingen’ de geschikte prent voor zijn woord. Dit vergt een bepaalde tijdsinvestering in ons leven dat druk, druk, druk is. Maar het blijkt ongelooflijk efficiënt achteraf.

 

Internettools als Quizlet, wrts of de app van Fluent Forever kunnen hier een handig hulpmiddel zijn. Maar een pak ouderwetse steekkaarten, kranten en tijdschriften kunnen ook wonderen doen. Je kan ook op zoek naar een bestaande lijst, al zal deze steeds minder efficiënt blijken.

 

TalenTroef ontwikkelde voor dit doeleinde de Quizlet, de 625 meest gebruikte Franse woorden.

Kwestie blijft van je woorden zeer regelmatig te herhalen. Bijvoorbeeld elke ochtend 3 minuten bij het tandenpoetsen of dagelijks 5 minuten het combineerspelletje op Quizlet spelen.

Onze hersenen hangen  nieuwe woorden vast aan bestaande, door de gekoppelde emoties en vasthangen in het grotere netwerk, worden ze snel teruggevonden.

 

Maar ons brein doet meer, bij het spreken gaan we spontaan eerst op zoek naar het werkwoord, de actie in een zin. In een paar fracties van seconden bouwen je hersenen rond het werkwoord een onderwerp en een lijdend voorwerp al dan niet met verdere uitbreiding. Ook in een vreemde taal. Kwestie dus van werkwoorden goed te kennen en te kunnen vervoegen voor een vlotte babbel. In het begin is het eenieder natuurlijk gegund om te experimenteren zoals ook de peuter dat doet met infinitieven en luisteren naar de verbeteringen. Voor deze fase (die nooit meer zal stoppen) ga je op zoek naar gelegenheden om te praten: op vakantie, een taalkamp, een vakantiejob in het buitenland, een taalcursus, een conversatiecursus, lezen en luisteren van teksten of …je grammaticaboek.

 

Tenslotte komt de laatste stap: je zoekt uit hoe elke klank geschreven wordt en je probeert zo veel mogelijk korte tekstjes te schrijven (Whatsapp, kattenbelletjes, je boodschappenlijstje…). Uiteraard zal het in de praktijk gebeuren dat het leren schrijven en spreken gelijktijdig voorkomt.

 

Met dit stappenplan heeft Wyner het ver geschopt in de operawereld, maar het is iedereen gegund om de methode te gebruiken en efficiënt een nieuwe taal te leren, zelfs Frans!

 

Auteur: Erika Op de Beeck

 

Lees verder:

 

Bart Bossers, Handboek Nederlands als Tweede Taal in het volwassenenonderwijs. Uitgeverij Couthino, Bussum, 2015.

Gabriel Wyner, TED-talk: https://www.youtube.com/watch?v=iBMfg4WkKL8 en https://fluent-forever.com/

Afbeelding: https://www.eoswetenschap.eu/psyche-brein/brein-bevat-netwerk-van-snelwegen

Redactie: erika@talentroef.be